Allas sjuka krav.

Ikväll är jag bara frustrerad och ledsen och vill bara ge upp. Jag får inget jobb för att arbetslösheten är så hög och därmed kan företag ställa orimliga och sjuka krav på personer de vill anställa. Jag kan läsa om ett gatukök som söker personal där det står "du ska ha minst 1 års erfarenhet av restaurangbranschen eller annat gatukök". Hur svårt är det att grilla korv och steka hamburgare? Det klarar för fasen en 10-åring. Har man sedan tidigare jobbat på ett gatukök lär man väl vilja gå uppåt i karriären och inte vidare till nästa gatukök. Sen ska ni bara veta hur många annonser det står "krav: B-körkort" på. Jag har inte en chans att ta körkort så länge jag inte har ett jobb. Det är en enkel uträkning.

Jag har varit arbetslös sen i juni och har sökt allt som kommit i min väg och jag har personligen gått och delat ut cvn. Två intervjuer (varav en tack vare kontakter) senare så har jag inte fått napp nånstans. Ska man ha en chans där ute ska man ha kontakter. Har man tur så kanske man lyckas vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och personligen lämna in ett cvn där de behöver personal (men det är väldigt osannolikt). Att sitta och läsa platsannonser och mejla cvn är slöseri med tid, för man får som alla andra ett massutskickat mejl nån vecka senare där det står "tack för din ansökan. Tyvärr har vi valt att inte gå vidare med din ansökan".

Jag har alltså nästintill gett upp på jobbfronten och istället letat igenom kurser och utbildningar som jag vill gå.
Eftersom man faktiskt tar ett lån när man pluggar så tänker jag inte börja läsa vad fan som helst. Det ska vara givande, ge mig något i framtiden och vara kul, något som intresserar mig. Men nu börjar tydligen skolorna också ställa krav. ALLA kurser jag har hittat som jag kan tänka mig att börja läsa kräver att man har mellan 6 månader - 4 års arbetslivserfarenhet på minst 50%.

Jag kan likaväl gå och skjuta mig själv för just nu ser jag min tandlösa framtid i en mögelskadad husvagn i förorten ihop med pundarna.





Måste tillägga tre saker. Ett:
Bemanningsföretagen är ju omöjliga de med. 90% av jobben kräver att man är studerande. Fattar ni kraven? Är du arbetslös får du inte söka, du MÅSTE ha en annan huvudsaklig sysselsättning. Det är helt sjukt att de överhuvudtaget kan ställa sånna krav. Och två: När jag skriver att jag sökt alla jobb som kommit i min väg så menar jag verkligen det. Men jag kan ge en mer utförlig beskrivning för er som inte fattar. Jag har sökt allt jag kunnat på platsannonser, jag har regelbundet mejlat intresseanmälningar till allt från ica, willys, pressbyrån, sf, sj, h&m osv (förstår ni?) och jag har personligen gått ut (I Malmö) i butiker, presenterat mig och lämnat cvn. Tre: Min "arbetslivserfarenheter" ser ut enligt följande:
  • Trädgårsarbete sommaren 2007 & 2008.
  • Garderobsjobb på uteställe våren, sommaren & sensommaren 2009 (kväll & nattjobb!)
  • Utbildningspraktik på Carlings 1 gg/vecka hela årskurs 2 på gymnasiet.
  • "kontorsjobb", scannade in dokument m.m  under två veckor 2010.
  • Lokalvård 1/vecka - 1/varannan vecka 2008-2011.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men testa att söka jobb i malmö! där får du säkert något. Macdonalds har väl inte så höga krav? tills du arbetat upp dig lite på karriärstegen.

2011-01-24 @ 23:45:21
Postat av: Esmeralda

se till att använda ett shampo och balsam som tillför mycket fukt!! Och att köra på en inpackning en gång i veckan. KRAM KRAM

2011-01-26 @ 01:02:17
URL: http://ndotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0