Vad ska jag bli?

Nu är jag i behov av att veta vad jag vill bli när jag blir stor så jag kan börja plugga nu, för det är fan omöjligt att få jobb och efter cirka 200 personliga brev och cvn och två arbetsintervjuer senare är jag trött på att skriva arbetsansökningar! Vad ska jag bli?

Vad jag inte kan/vill jobba med: Jag svimmar när jag ser blod eller öppna sår, därför är veterinär, sjuksköterska, barnmorska och sådant utelsutet. Jag fick diskbråck när jag var sjutton år, därför kan jag inte ha ett arbete med tunga lyft eller ett arbete som belastar rygg och axlar, så då utesluter vi äldreomsorg, lokalvårdare, lagerarbetare, frisör. Jag är höjdrädd så in i helvete och skulle därför inte vara en bra flygvärdinna även om jag var sjukt sugen på att åka till Spanien och utbilda mig till det i somras när arbetsförmedlingen skulle skicka ner ett lass Svenskar dit. Och aldrig i hela mitt liv telefonförsäljare.

Vad jag kan tänka mig/tycker är kul: Butiksjobb, menar då inte sitta i kassa på konsum utan kläd eller skobutik. Trivdes verkligen när jag hade praktik på Carlings i tvåan. Inredning tycker jag är kul som fan, men vad kan man bli på det? Det enda "kreativa" jag kan är skriva. Jag tycker det är kul att skriva, jag måste skriva för annars blir jag dum i huvudet. Har alltid skrivit nån form av "dagbok" sen jag var tio år, just nu finns ingen dagbok utan bara ett vanligt a4 block som jag kladdar i. Å andra sidan känns journalistik oseriöst, i dagsläget skriver ju var och varannan privatperson böcker utan att ha journalistutbildning bakom sig. Jag skulle dock på något vis vilja utvecklas. Det sista min svensklärare på gymnasiet sa till mig och min mentor efter min sista inlämning var: "alexandra kommer vi få läsa mer av i framtiden", vilket värmde jävligt mycket. Sedan brukar min svärmor påpeka att jag skulle bli en grym chef eftersom jag avger ett lugn då jag är lugn, sansad och sällan stressar upp mig. Jag skulle älska att vara min egen chef, för jag hatar när folk styr över mig. Sedan är jag proffs på att planera och styra upp saker. Ja, sen var det ju det där med hundar. Mitt största intresse. Tänk att få jobba med ens favorithobby och kunna försärja sig på det.

Vad ska jag bli? Vad kan man försörsörja sig på? Vilka jobb finns i framtiden? VAD SKA JAG BLI!?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Egenföretagare? Du kan ju starta upp ett hunddagis eller hundpensionat :)

2010-11-30 @ 17:12:15
Postat av: alexandra

Det skulle vara jättekul! Tyvärr så är det väldigt svårt att driva dessa då det är svårt att tjäna pengar på och i slutändan måste jag ju faktiskt kunna försörja mig.

2010-11-30 @ 18:53:03
URL: http://sangas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kolla på vad du var duktig på i skolan och slå ihop det till nåt kanske?

2010-12-02 @ 21:30:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0