Att ta bort halsmandlarna

.. visade sig ju inte vara så farlgit som jag trott. Var riktigt nervös inför att bli sövd. Hur som helst så kom jag till sjukan. Fick byta om till sjukhuskläder, ta smärtstillande tablett. Sedan fick jag träffa operationsläkaren och prata lite. Han hade mycket torra händer vilket jag inte gillade. Blev genast lite sur, en läkare kan för bövelen inte ha torra händer. När vi hade pratat klart så kom narkossköterskan och hämtade mig. Han var skön att prata med och frågade direkt om mina armband och festivaler. Så under hela min lilla vistelsen inne på narkosen där de tog blodtryck, satte på ekg och fixade slang i armvecket så snackade vi om band och artister. Sedan sa de "nu kommer du bli lite lullig", därefter "känner du dig lite vilse i skallen än?", "nej" svarade jag. Sen fortsatte jag och narkossköterskan att prata och det sista jag minns att jag sa till honom var att Lasse Berghagen och Nicko Mcbrain var polare. Han svara "ja, de brukar lira golf ihop!" Sen var jag borta. Det jag kommer ihåg därefter är att de rullade iväg mig in på uppvaket och att jag fyra gånger då tjatade på dom "vi måste ringa Jens". Och så försökte jag slita av syrgasen för jag tyckte att den kliade. Sedan tuppade jag av igen för att en stund senare vakna på uppvaket. Där jag sov, sov och sov. De sa att jag var ovanligt trött men att det gick bra. Att jag skulle sova vidare. Vaknade upp två gånger och fick smärtstillande. Skulle kissa en gång med men det gick inte. Operationsläkaren kom in och drog ett Astrin Lindgren skämt och sa till sköterskorna att ge mig en piggelin. Efter sex timmar på uppvaket var jag tvungen att klä på mig. Gick in på toan för att byta om och började må jätte illa, började rinna ur munnen på mig. Fick trycka på nödknappen och sköterskorna kom in, gav mig en spypåse medan den andra sköterskan hämtade nån medicin mot illamående och åksjuka som de sprutade in i min slang i armen innan jag hann spy. Skönt tänkte jag, halsen hade nog inte behövt mer påfrestning. Bilresan hem från Ljungby var jobbig. Ville sova men allt kändes bara obehagligt och jobbigt.

Nu har det gått en dygn sen jag kom hem. Natten gick kanon, har sovit som en stock till säkert elva på morgonen. Har dock bara fått i mig nyponsoppa, piggelin och yoghurt. Äter alvedon och stoppar upp diklofenak i stjärta! Så jag har inte så värst ont. Mest att halsen är ansträngd, kan inte prata så mycket och inte äta ens kräm med pyttesmå kärnor i, då gör det ont. Har börjat få upp sårskorpor både upp i munnen och ner för halsen vilket inte känns så gött. Kan likna det med när man varit hos tandläkaren och fått sån där bananlack på tänderna, när den torkat och börja trilla av. Så känns det i min hals nu.

Kommentarer
Postat av: Anonym

det tvättar väl händerna jämt och ständigt för att hålla dem fria från bakterier. inte konstigt att de är torra. skönt det gick bra.

2010-12-07 @ 23:34:06
Postat av: alexandra

finns väl något så simpelt som återfuktning!

2010-12-08 @ 13:19:23
URL: http://sangas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0