En till Brutus

Nää hörrni! Nu har jag hittat en till Brutus! Fast denna lilla kille är bara fyra veckor. Ska jag behöva hitta en Brutus i månaden nu? Plågsamt...

Bild från Kennel Intense


För er som inte riktigt hänger med i min Brutus-hysteri så är det så att i framtiden ska jag ha en boxer. Boxern ska vara en pojke och han ska heta Brutus. Brutus får gärna vara gul (gul som det så fint står i rasbeskrivningen att det heter, på riktigt är det ju brunt) med svart mask, åtminstone vid ögonen (färgen i nyllet). Han ska också gärna ha vita strumpor (tassarna ska vara vita och det ska gå upp vitt på benen så det ser ut som strumpor) samt vara vit kring bröst och nacke. Gula boxrar är rätt ovanliga nu för tiden, det är mest tigrerade boxrar överallt, därför blir jag väldigt exalterad varje gång jag hittar just en gul boxer som har sina vita strumpor, svart mask och lite vitt kring bröst och nacke.


Kommentarer
Postat av: Anonym

vill du inte att din hund ska ha bra personligheter också eller är det bara utseende som gäller? :)

2011-01-11 @ 23:02:05
Postat av: alexandra

eftersom jag vill ha en valp så blir ju hunden mestadels vad jag formar den till och vad den får vara med om osv. Valpar brukar generellt vara både framåt, busiga och fina på alla vis om de har tagits om hand av en seriös uppfödare som under valparnas 8-veckors period låtit valparna träffa männsikor, barn och liksom miljötränat dom. Givetsvis är de ju redan då individer med olika personligheter, nån kanske är något blygare än den mest framfusigaste i kullen men jag tycker överlag att kullsyskon påminner så otroligt mycket om varandra när de bara är 8 veckor eftersom dom är så präglade av varandra. Huvudsak är en frisk och trevlig hund, men den får gärna se ut enligt min beskrivning! Dessutom skulle jag aldrig ta valp från en oseriös uppfödare där uppfödaren inte gjort MH-test på föräldrarna, då jag riskerar att nån av föräldrarna till valpen är ostabil/ har ostabilt psyke.

2011-01-11 @ 23:57:56
URL: http://sangas.blogg.se/
Postat av: Anonym

man borde gör sådana MH-test (vad det nu är) på människor också, färre barn i misär :)

2011-01-12 @ 16:29:29
Postat av: alexandra

haha, ja det vore nått!



Ett MH-test är ett Mentaltest av hunden där den utsätts för 10 olika situationer och sedan bedöms utefter hur den har reagerat/agerat. Bland annat ska man se hur den reagerar på överraskningar, "spöken", oväntade ljud och sen kollar man kontakt och jaktlust med bland annat. Man testar hunden i ung ålder, har för mig att den ska vara mellan 1 år och 18 månader.



Som uppfödare är det bra att göra detta testet då uppfödarna får bättre koll på om de avlar på rätt hundar eller "rätt linjer". Om alla hundar från en kull gör testet och blir godkända får ju uppfödaren en bekräftelse att denna avlat på rätt hundar. Som hundägare är det inte bara roligt att göra testet utan också bra för det framgår ofta tydligt vad man kan behöva träna mer på med sin hund!

2011-01-12 @ 16:51:01
URL: http://sangas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0